Avtalsvillkor
12. FÖRSÄKRING
12.1 Vividfix AB ska under avtalsperioden ha ansvarsförsäkring och, för tjänster som involverar flytthjälp, en transportansvarsförsäkring som är lämplig för de tjänster som omfattas av avtalet. Hemfrids försäkring täcker inte skador som orsakats av Kunden.
12.2 Om en reklamation hanteras av Vividfixsförs äkringsbolag kan den komma att hanteras helt av försäkringsbolaget, inklusive fortsatt dialog med Kunden.
12.3 Kunden ska ha en hemförsäkring som täcker de utrymmen där tjänsterna ska utföras under avtalsperioden.
13. UTEBLIVEN ELLER FELAKTIGT UTFÖRD TJÄNST
13.1 Om Vividfix inte utför en tjänst och det inte beror på omständigheter som kan härledas till Kunden, ska Kunden inte debiteras för den aktuella tjänsten.
13.2 Om det uppstår fel eller brister i SF Services utförande av tjänsten ska Kunden kontakta Vividfix inom 24 timmar efter att tjänsten utförts. Vividfix ges möjlighet att rätta till felet/bristen inom en rimlig tid. Om felet inte kan åtgärdas, eller om det kvarstår efter att vividfix försökt åtgärda det, kan Kunden ha rätt till prisavdrag.
13.3 Ersättning för skador på egendom som uppstår vid Vividfixs utförande av tjänst ges endast om Kunden kan bevisa att Vividfix orsakat skadan.
13.4 Kunden ska reklamera fel eller brister avseende tjänsten inom skälig tid efter att felet märks eller borde ha märkts.
13.5 Om Kunden önskar reklamera en tjänst ska Vividfix meddelas via e-post.
14. ANSVARSBEGRÄNSNING
14.1 Hemfrid ansvarar endast för direkta skador som åsamkas Kunden som en direkt följd av fel eller brist i Vividfixs utförande av tjänsterna. Vividfix ansvarar aldrig för indirekta skador som exempelvis utebliven vinst, lönebortfall, semestersättning eller andra indirekta skador eller följdskador.
14.2 Vividfix totala ansvar för skador som uppstår under avtalet är begränsat till ett belopp motsvarande ett (1) prisbasbelopp enligt socialförsäkringsbalken per kalenderår.
14.3 Begränsningarna i punkterna 14.1 och 14.2 gäller inte vid personskador eller om grov vårdslöshet eller uppsåt föreligger hos SF Service, eller om det följer av tvingande lag.
14.4 Vividfix ersätter inte skador som uppkommit på grund av att Kunden lämnat felaktig eller utelämnat information om särskilt värdefulla eller ömtåliga föremål enligt punkt 4.2 ovan. Vividfix ersätter inte heller slitage på fast eller lös egendom, såsom inventarier, golv och fönster, som uppstår vid normalt och ansvarsfullt utförande av tjänsterna. Vid reklamation om skada på fönster följer Hemfrid aktuella riktlinjer för kvalitetsbedömning och reklamationshantering av planglas (Svensk Planglasförening).
14.5 Om Kunden har bidragit till skadan genom vårdslöshet eller försummelse, ska Vividfixs ansvar justeras efter hur mycket Kunden varit medansvarig för skadan.
14.6 Ersättningen för skadad egendom, som Vividfix är ansvarig för enligt vad som framgår i kapitel 14, baseras på egendomens marknadsvärde och omfattningen av skadan. Detta innebär att avdrag kan göras för ålder och slitage på egendomens inköpspris. Hemfrid ansvarar inte för att införskaffa ersättningsvara eller reparera skadad egendom.
15. AVTALSTID OCH UPPSÄGNING
15.1 Om inget annat framgår av avtalet gäller det tills vidare från undertecknandet och kan sägas upp av endera part med en (1) månads uppsägningstid.
15.2 För tjänster som omfattas av ett abonnemang upphör avtalet att gälla sista dagen i månaden efter det att uppsägningen sker.
15.3 Kunden måste betala för samtliga tjänster som har utnyttjats och har två (2) månader på sig efter avtalet upphört att använda timmar som finns sparade i Kundens timbank enligt punkt 7.1 ovan. Timmarna kan inte återbetalas.
15.4 Om någon av parterna bryter mot avtalet väsentligt och inte åtgärdar detta inom tio (10) dagar efter skriftlig begäran, har den andra parten rätt att säga upp avtalet omedelbart.
16. ÖVRIGT
16.1 Kunden har inte rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt avtalet till annan. Vividfix har dock rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt avtalet till annan, förutsatt att Kunden får skriftligt meddelande om detta.
16.2 Dessa allmänna villkor kan ändras av Vividfix från tid till annan. Ändringarna ska meddelas Kunden minst en (1) månad i förväg. Om Kunden inte accepterar de ändrade villkoren har Kunden rätt att säga upp avtalet inom två (2) veckor från att ha mottagit Vividfix meddelande om villkorsändringen, enligt uppsägningstid i punkt 15.2.
17. TVIST OCH LAGVAL
17.1 Om tvist uppstår och parterna inte kan lösa den själva, har Kunden rätt att vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) på adress Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, i den mån nämnden är behörig att pröva frågan.
17.2 Svensk lag ska tillämpas på avtalet.
17.3 Tvist som rör avtalet ska avgöras av Stockholms tingsrätt. Kunden har dock rätt att väcka talan vid tingsrätten i den ort där Kunden har sin hemvist, enligt 10 kap. 8a § i rättegångsbalken.