Allmänna Villkor

Allmänna Villkor

Senast uppdaterat: 1 januari 2025

Allmänna Villkor för Hushållsnära Tjänster

VIvidfix AB, org. nr. 559530-2711 (" Vividfix") tillhandahåller hushållsnära tjänster såsom exempelvis städning, fönsterputs, trädgårdsarbete, flytthjälp, enklare hantverk och montering både för privata och företag ("Tjänsterna"). Dessa allmänna villkor gäller mellan Vividfix och en fysisk person ("Kunden") som beställer en eller flera av Tjänsterna från Vividfix. Sådan beställning kan ske genom undertecknandet av ett uppdragsavtal, eller genom beställning av Tjänsterna via Vividfix hemsida, per e-post eller per telefon. Beställningen/uppdragsavtalet, tillsammans med dessa allmänna villkor och eventuella andra bilagor, utgör det avtal mellan Vividfix och Kunden som reglerar villkoren för Vividfix tillhandahållande av Tjänsterna till Kunden ("Avtalet"). Om det skulle förekomma motstridigheter mellan dessa allmänna villkor och beställningen/uppdragsavtalet (inklusive eventuella bilagor) ska beställningen/uppdragsavtalet (inklusive eventuella bilagor) äga företräde framför dessa allmänna villkor.

1. Vividfix Tjänster

1.1 Kunden beställer Tjänsterna enligt gällande prislista, eller som ett abonnemang med snabb månadsavgift, enligt vad som framgår av Avtalet.

2. Särskilda Villkor för Vissa av Tjänsterna

2.1 Flytt
Vid flytt av bohag gäller BOHAG 2010 – Allmänna flyttbestämmelser för konsumenter ("Bohag 2010") i dess helhetsvillkor istället för dessa allmänna villkor, med undantag för punkt 17 i Bohag 2010 som ersätts av punkt 18 i dessa allmänna villkor.

2.2 Andra tjänster
Om det för en specifik tjänst skulle gälla andra, eller ytterligare, villkor utöver vad som framgår av dessa allmänna villkor, kommer Vividfix att tillhandahålla Kunden dessa villkor i samband med beställning av Tjänsten.

3. Vividfix Åtaganden

3.1 Vividfix ska utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet. Tjänsterna ska utföras med omsorg och på ett fackmannamässigt sätt. Vividfix personal ska inneha erforderlig kunskap för att utföra Tjänsterna och Vividfix innehar de tillstånd som krävs för att utföra Tjänsterna på basis av kundens inlämnade information.

3.2 Om det särskilt avtalats att viss angiven personal ska utföra Tjänsterna kommer Vividfix göra sitt bästa för att åstadkomma detta. Vid sjukdom eller annan frånvaro, eller vid Kundens ombokning, har Vividfix rätt att ersätta sådan angiven personal med annan personal.

3.3 Vividfix har rätt att anlita underleverantörer för utförande av Tjänsterna. Vividfix ansvarar dock fullt ut för sina underleverantörer som för sig själv.

4. Kundens Åtaganden

4.1 Kunden ska tillse att Vividfix får tillträde till utrymmet samt tillgång till utrustning och det material som krävs för att Vividfix ska kunna utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet.

4.2 Kunden ska löpande informera och samråda med Vividfix om förhållanden i hemmet som Vividfix kan antas behöva få kännedom om för att kunna utföra Tjänsterna. Detta innefattar korrekt information om uppdragets omfattning. Kunden ska särskilt informera om renoveringar samt förekomsten av värdefulla och/eller ömtåliga föremål och material samt hur sådana föremål och material ska hanteras.

4.3 Vividfix tar ansvar för nycklar som skriftligen kvitterats ut från Kunden. Om Kunden och Vividfix kommer överens om att hantera nyckeln på annat sätt sker detta på Kundens egen risk. Kunden är skyldig att i samband med Avtalets upphörande hämta och kvittera ut nycklar som lämnats till Vividfixs kontor, om inte annat skriftligt avtal träffas. Om Kunden inte hämtar ut sina nycklar inom en (1) månad från det att Vividfix meddelat Kunden att upphämtning ska ske, kommer Vividfix att se till att nycklarna förstörs. Vividfix kan på Kundens skriftliga begäran skicka tillbaka nycklar till Kunden med rekommenderat brev eller på annat sätt. Sådant återlämnande sker helt på Kundens risk och Vividfix bär inget ansvar i samband med detta.

4.4 Kunden ska tillse att Vividfixs personal vid utförande av Tjänsterna erbjuds en god och säker arbetsmiljö i enlighet med gällande lagar och förordningar.

4.5 Om Kunden inte fullföljer sin del eller delar av åtagandet kan Vividfix komma att debitera Kunden enligt rådande prislista.

Allmänna Villkor

Allmänna Villkor

Senast uppdaterat: 1 januari 2025

5. VIVIDFIX RÄTT ATT NEKA TJÄNSTER

5.1 Vividfix har rätt att ensidigt vägra att utföra Tjänsterna om särskilda skäl föreligger. Med särskilda skäl avses till exempel att Kunden eller medlemmar i Kundens hushåll inte uppträder på ett respektfullt sätt mot Vividfix personal, att Kunden har lämnat oriktig information i strid med punkt 4.2, att utrustning eller material som Kunden tillhandahåller inte är lämpliga för ändamålet, att Kunden inte kan garantera en god och säker arbetsmiljö för Vividfix personal, eller att det föreligger andra förhållanden som enligt Vividfix bedömning innebär att Tjänsten inte kan utföras på ett korrekt sätt.

5.2 Vid de fall Vividfix åberopar rätten att neka utförandet av Tjänsterna, har Vividfix rätt att debitera Kunden enligt gällande prislista.

6. OM- OCH AVBOKNING AV TJÄNSTER

6.1 Kunden har rätt att om- eller avboka utförandet av en Tjänst kostnadsfritt, förutsatt att sådan om- eller avbokning sker minst tre (3) vardagar före den dag då Tjänsten skulle ha utförts. Om avbokningen avser en Tjänst som omfattas av ett abonnemang på veckostädning gäller vad som framgår av punkt 7 nedan.

6.2 Sker ombokning senare än tre (3) vardagar före den dag då Tjänsten skulle ha utförts debiteras Kunden 12,5 procent av kostnaden för det aktuella Tjänstetillfället.

6.3 Sker avbokning senare än tre (3) vardagar före den dag då Tjänsten skulle ha utförts debiteras Kunden 25 procent av kostnaden för det aktuella Tjänstetillfället.

6.4 Avgifter för av- och/eller ombokning är ej berättigade till RUT-avdrag.

7. SÄRSKILDA VILLKOR FÖR ABONNEMANG

7.1 Om Kunden väljer att avboka utförandet av en Tjänst som omfattas av ett abonnemang, sparas det antal timmar som motsvarar det outnyttjade Tjänstetillfället i en timbank, som Kunden kan välja att använda vid ett senare tillfälle. Vid användning av timbankstimmar tillämpar SF Service "sist in, först ut"-principen.

7.2 Om inte annat särskilt överenskommits, kan Kunden spara det antal timmar som maximalt motsvarar (i) fem (5) Tjänstetillfällen om abonnemanget omfattar veckostädning eller (ii) tre (3) Tjänstetillfällen för övriga abonnemang. Överskjutande timmar kommer att debiteras Kunden.

8. ÅNGERRÄTT

8.1 Om Avtalet ingås på distans har Kunden ångerrätt enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokal (Distansavtalslagen). Ångerrätten innebär att Kunden har rätt att frånträda Avtalet inom fjorton (14) dagar från Avtalets ingående.

8.2 Om Kunden utövar ångerrätten, har Vividfix rätt att debitera en proportionell andel av det avtalade priset för de Tjänster som utförts innan Kunden gav meddelande om utövande av ångerrätten.

8.3 Om Kunden önskar utöva sin ångerrätt ska Vividfix underrättas om detta via e-post.

8.4 Om tjänsten har fullgjorts gäller Distansavtalslagen 2 kap. 11 §, vilket innebär att Kunden inte kan utöva ångerrätten om tjänsten har fullgjorts och om Kunden i samband med bokningen har samtyckt till detta.

9. PRISER OCH AVGIFTER

9.1 Priser och eventuella avgifter för Tjänsterna framgår av Avtalet eller, om inget särskilt prisavtal har träffats, från Vividfixs gällande prislista. Om inget annat särskilt anges är samtliga priser inklusive mervärdesskatt och utan eventuellt RUT- eller ROT-avdrag.

9.2 SF Service har rätt att debitera Kunden en serviceavgift som motsvarar SF Services kostnader för städmedel, material och utrustning samt RUT- eller ROT-administration.

9.3 Vividfix har rätt att göra justeringar av avtalade priser baserat på förändringar i konsumentprisindex (KPI), lönejusteringar, andra förändringar i Vividfixs kostnadsbas, lagändringar, myndighetsbeslut, skatter, tullar eller andra offentliga pålagor. Prisjusteringar ska meddelas Kunden minst en (1) månad i förväg. Om Kunden inte accepterar prisjusteringen, har Kunden rätt att säga upp Avtalet inom två (2) veckor från mottagandet av meddelandet om prisjustering.

Avtalsvillkor

12. FÖRSÄKRING

12.1 Vividfix AB ska under avtalsperioden ha ansvarsförsäkring och, för tjänster som involverar flytthjälp, en transportansvarsförsäkring som är lämplig för de tjänster som omfattas av avtalet. Hemfrids försäkring täcker inte skador som orsakats av Kunden.

12.2 Om en reklamation hanteras av Vividfixsförs äkringsbolag kan den komma att hanteras helt av försäkringsbolaget, inklusive fortsatt dialog med Kunden.

12.3 Kunden ska ha en hemförsäkring som täcker de utrymmen där tjänsterna ska utföras under avtalsperioden.

13. UTEBLIVEN ELLER FELAKTIGT UTFÖRD TJÄNST

13.1 Om Vividfix inte utför en tjänst och det inte beror på omständigheter som kan härledas till Kunden, ska Kunden inte debiteras för den aktuella tjänsten.

13.2 Om det uppstår fel eller brister i SF Services utförande av tjänsten ska Kunden kontakta Vividfix inom 24 timmar efter att tjänsten utförts. Vividfix ges möjlighet att rätta till felet/bristen inom en rimlig tid. Om felet inte kan åtgärdas, eller om det kvarstår efter att vividfix försökt åtgärda det, kan Kunden ha rätt till prisavdrag.

13.3 Ersättning för skador på egendom som uppstår vid Vividfixs utförande av tjänst ges endast om Kunden kan bevisa att Vividfix orsakat skadan.

13.4 Kunden ska reklamera fel eller brister avseende tjänsten inom skälig tid efter att felet märks eller borde ha märkts.

13.5 Om Kunden önskar reklamera en tjänst ska Vividfix meddelas via e-post.

14. ANSVARSBEGRÄNSNING

14.1 Hemfrid ansvarar endast för direkta skador som åsamkas Kunden som en direkt följd av fel eller brist i Vividfixs utförande av tjänsterna. Vividfix ansvarar aldrig för indirekta skador som exempelvis utebliven vinst, lönebortfall, semestersättning eller andra indirekta skador eller följdskador.

14.2 Vividfix totala ansvar för skador som uppstår under avtalet är begränsat till ett belopp motsvarande ett (1) prisbasbelopp enligt socialförsäkringsbalken per kalenderår.

14.3 Begränsningarna i punkterna 14.1 och 14.2 gäller inte vid personskador eller om grov vårdslöshet eller uppsåt föreligger hos SF Service, eller om det följer av tvingande lag.

14.4 Vividfix ersätter inte skador som uppkommit på grund av att Kunden lämnat felaktig eller utelämnat information om särskilt värdefulla eller ömtåliga föremål enligt punkt 4.2 ovan. Vividfix ersätter inte heller slitage på fast eller lös egendom, såsom inventarier, golv och fönster, som uppstår vid normalt och ansvarsfullt utförande av tjänsterna. Vid reklamation om skada på fönster följer Hemfrid aktuella riktlinjer för kvalitetsbedömning och reklamationshantering av planglas (Svensk Planglasförening).

14.5 Om Kunden har bidragit till skadan genom vårdslöshet eller försummelse, ska Vividfixs ansvar justeras efter hur mycket Kunden varit medansvarig för skadan.

14.6 Ersättningen för skadad egendom, som Vividfix är ansvarig för enligt vad som framgår i kapitel 14, baseras på egendomens marknadsvärde och omfattningen av skadan. Detta innebär att avdrag kan göras för ålder och slitage på egendomens inköpspris. Hemfrid ansvarar inte för att införskaffa ersättningsvara eller reparera skadad egendom.

15. AVTALSTID OCH UPPSÄGNING

15.1 Om inget annat framgår av avtalet gäller det tills vidare från undertecknandet och kan sägas upp av endera part med en (1) månads uppsägningstid.

15.2 För tjänster som omfattas av ett abonnemang upphör avtalet att gälla sista dagen i månaden efter det att uppsägningen sker.

15.3 Kunden måste betala för samtliga tjänster som har utnyttjats och har två (2) månader på sig efter avtalet upphört att använda timmar som finns sparade i Kundens timbank enligt punkt 7.1 ovan. Timmarna kan inte återbetalas.

15.4 Om någon av parterna bryter mot avtalet väsentligt och inte åtgärdar detta inom tio (10) dagar efter skriftlig begäran, har den andra parten rätt att säga upp avtalet omedelbart.

16. ÖVRIGT

16.1 Kunden har inte rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt avtalet till annan. Vividfix har dock rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt avtalet till annan, förutsatt att Kunden får skriftligt meddelande om detta.

16.2 Dessa allmänna villkor kan ändras av Vividfix från tid till annan. Ändringarna ska meddelas Kunden minst en (1) månad i förväg. Om Kunden inte accepterar de ändrade villkoren har Kunden rätt att säga upp avtalet inom två (2) veckor från att ha mottagit Vividfix meddelande om villkorsändringen, enligt uppsägningstid i punkt 15.2.

17. TVIST OCH LAGVAL

17.1 Om tvist uppstår och parterna inte kan lösa den själva, har Kunden rätt att vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) på adress Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, i den mån nämnden är behörig att pröva frågan.

17.2 Svensk lag ska tillämpas på avtalet.

17.3 Tvist som rör avtalet ska avgöras av Stockholms tingsrätt. Kunden har dock rätt att väcka talan vid tingsrätten i den ort där Kunden har sin hemvist, enligt 10 kap. 8a § i rättegångsbalken.